2016. január 1-től életbe lép a mezőgazdasági őstermelői igazolványokra vonatkozó új jogszabály, melynek következtében megújulnak az őstermelői igazolványok. Az alábbiakban összefoglaljuk a méhészeket (is) érintő legfontosabb változásokat.
Az új, kártya alapú igazolvány 5 évig hatályos (a kiváltástól számított 5. év december 31-ig), értékesítési betétlapot azonban legfeljebb 3 évre lehet kiváltani. Fontos, hogy bár az igazolvány öt évig hatályos, csak abban az évben érvényes, amelyik évre értékesítési betétlapot is vált ki hozzá a gazdálkodó, és kizárólag kiváltott értékesítési betétlappal jogosult a termelő őstermelői értékesítésre!
Szintén fontos tudni, hogy a NAK tagság az igazolvány hatályosságához igazodik, így a 2016-ban kiváltott igazolványok alapján a kamarai tagság 2020-ig fennáll abban az esetben is, ha időközben új értékesítési betétlap már nem kerül kiváltásra. Ha valaki befejezi az őstermelői tevékenységét, akkor – a rendelet értelmében – 15 napon belül kezdeményezni kell az igazolvány érvénytelenítését a területileg illetékes falugazdásznál, és így a kamarai tagság is megszűnik.
A korábban kiváltott, papír alapú igazolványok legfeljebb 2016. december 31-ig hatályosak (abban az esetben is, ha az igazolvány már a 2017. évre is érvényesítésre került)!
Az igazolványt továbbra is a falugazdászoknál lehet igényelni személyesen, illetve meghatalmazott útján. Szigorodtak azonban a meghatalmazásra vonatkozó előírások: a továbbiakban már csak közokiratba foglalt meghatalmazással lehet igazolni az őstermelő helyett eljáró személy képviseleti jogosultságát, kivéve, ha az őstermelő – kezelőorvos által kiállított igazolás alapján – egészségi állapota miatt nem képes személyesen megjelenni; ebben az esetben elfogadható a teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt meghatalmazás is (két tanú aláírásával).
Fontos kiemelni, hogy a közös őstermelői igazolvánnyal a továbbiakban már nem lehet egyidejűleg több helyszínen értékesíteni (pl. piacon és háznál), ilyen esetben a családtagok számára külön őstermelői igazolvány kiváltása ajánlott.
Azon méhészek esetében, akik méhészeti tevékenységüket egyéni vállalkozóként és őstermelőként is végezték, a jogszabály 2016. január 1-től megtiltja ezt a gyakorlatot, mivel ugyanazon tevékenységre, ugyanolyan termék előállítására, illetve értékesítésére nézve nem lehet egyidejűleg valaki őstermelő és egyéni vállalkozó is. Ilyen esetben tehát mindenképpen el kell dönteni, hogy a méhészeti tevékenységet őstermelőként vagy egyéni vállalkozóként kívánja-e folytatni, mivel ezt az őstermelői illetve az egyéni vállalkozói nyilvántartások összevetésével a megyei kormányhivatal ellenőrzi. Természetesen őstermelőként továbbra is csak a saját gazdaságban megtermelt őstermelői termékeket lehet értékesíteni!
A jogszabály értelmében igazolvány adataiban bekövetkező bármely változást (pl.: lakcímváltozás) 15 napon be kell jelenteni, a gazdaság adatait pedig évente egy alkalommal, június 15-ig kell aktualizálni (a gazdaság adatainál az adott évben értékesíteni kívánt termékek mennyiségét is kötelező megadni). Az új rendelet szigorúbb jogkövetkezményeket rendel az adatváltozás bejelentésének elmulasztásához, az igazolványt azonnali hatállyal bevonhatják az adatmódosítás elmulasztása esetén. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha egy termékből az adott évben értékesített mennyiség 10%-nál nagyobb mértékben meghaladja az igazolványban szereplő mennyiséget, vagy olyan termék kerül értékesítésre, ami az igazolványban nem szerepel. Ha a termés mennyisége az év folyamán lényegesen meghaladja az előre tervezettet, célszerű a falugazdásznál a termelési adatokat módosítani, mivel az adatok az év folyamán bármikor, díjmentesen módosíthatók.
Új előírás, hogy közvetlen értékesítés esetén az őstermelő köteles feltüntetni az értékesítés helyszínén az őstermelői igazolványa számát, továbbá a terméken vagy az értékesítés helyszínén a „Saját őstermelői tevékenységből származó termék” feliratot a vásárló tájékoztatására alkalmas módon elhelyezni. Ellenkező esetben a NÉBIH az igazolványt visszavonhatja!
Az igazolvány kiváltása és érvényesítése továbbra is ingyenes.
Az igazolvány kiállítása során a falugazdászok nem vizsgálják az ügyfél saját gazdaságát igazoló dokumentumokat, továbbá nem ellenőrzik az ügyfél által nyilatkozott termelési adatokat, azaz hogy az őstermelő mit és mennyit termelhet illetve értékesíthet, ezekről mindenkinek saját felelősségére kell nyilatkoznia. Az adatok valódiságát továbbra is a NÉBIH munkatársai ellenőrizik.
A NÉBIH (megyei kormányhivatal) jogosult:
- az őstermelő által értékesíteni kívánt, vagy értékesített termék származását ellenőrizni;
- az őstermelői igazolványt és az értékesítési betétlapot, illetve a családi gazdaság nyilvántartásba vételéről szóló határozatot elkérni;
- az őstermelő személyazonosító igazolványát vagy egyéb, a személyazonosság igazolására alkalmas okmányát megtekinteni;
- az őstermelői tevékenység végzésének helyszínén és az értékesítés helyszínén ellenőrzést tartani;
A NÉBIH visszavonhatja az igazolványt, ha az őstermelő:
- őstermelői tevékenységre vonatkozó adatai eltérnek az őstermelői nyilvántartásban szereplő adatoktól;
- által értékesíteni kívánt vagy értékesített termék mennyisége 10%-nál nagyobb mértékben meghaladja az igazolványban szereplő mennyiséget, vagy a saját gazdasága adatai alapján lehetősége van termelni;
- olyan terméket értékesített vagy kívánt értékesíteni, amit az őstermelői igazolványába nem jegyeztetett be;
- nem kizárólag a saját őstermelői tevékenységéből származó terméket értékesít;
- nem tünteti fel az őstermelői igazolványa számát az értékesítés helyszínén;
- nem tünteti fel a „Saját őstermelői tevékenységből származó termék” feliratot a terméken, vagy az értékesítés helyszínén;
- egyéni vállalkozói és őstermelői tevékenysége során ugyanolyan terméket állít elő, illetve értékesít;
- egyéni vállalkozói tevékenysége között az őstermelői nyilvántartásba bejegyzett tevékenység is szerepel;
A visszavonás időtartamát a megyei kormányhivatal – a jogsértés súlyától függően – két hónaptól két évig terjedő időtartamra határozhatja meg.
Kristóf Éva